Blogg / Fakturabehandling
Ha en frisk og effektiv start etter sommerferien – 5 tips for suksess
For å ha en frisk og effektiv start for regnskapsavdelingen etter sommer ferien, er det verdt å vurdere opprydding i deres prosesser. Her er noen nytte tips og triks;
Sentralisert fakturamottak
Fakturamottaket er uten tvil den mest kritiske delen av fakturahåndterings prosessen. Opprett et sentralisert fakturamottak med en mailadresse som bare benyttes for mottak av inngående faktura. Sørg for at leverandørene dine er klar over denne endringen i prosessen. Og håndhev dette ved å minne leverandører om at faktura som sendes til en annen adresse, ikke vil bli betalt
Oppdater dine leverandør kontrakter
Opprett rutine jevnlig oppdatering av dine leverandør kontrakter. Den beste måten å få forbedret ytelse er og ikke stole på «gamle regler». Les mer om kontrakts håndterings prosessen her (URL).
Registrering av alle leverandører
Selv «engangsleverandører» må være fullt registrert i ditt ERP-system. Hvis ikke, risikerer du å ende opp med ufullstendig skatte-/MVA informasjon senere i året.
Rengjør leverandørregisteret
Regnskapsavdelingen bør fjerne enhver inaktiv leverandør. Dette er definert som enhver leverandør som ikke har blitt utstedt en betaling på tre, seks eller
Bli «papirløs»
Det beste tipset for regnskapsavdelingen er å bli «papirløs». Vår anbefaling er å ta små skritt mot en digitalisert og papirløs prosess. Sett målsetninger for konstant forbedring, sett et mål om f.eks 5% flere leverandørene konvertert til e-faktura (URL) per kvartal (eller tilsvarende mål)
